söndag 28 juli 2019

BOKTIPS, EN SMAKBIT PÅ EN SÖNDAG



Ikväll publicerar jag en recension och betyg om den här boken under sajten "Bokrecensioner".

Kan bl a köpas hos ADLIBRIS

Kvinna utan minne
Författare: Petter Lidbeck

Jag öppnar ögonen. På min högra sida sitter en oklippt pojke med hängande axlar, till vänster två flickor i tidig skolålder. Mittemot mig har jag en fånigt leende man.

Allt bra? frågar han.

Jag förstår inte. Pratar han med mig?

Jag har en gaffel i min vänstra hand, en kniv i den högra. På tallriken framför mig ligger en påbörjad pannbiff, sallad och potatis. Det är som om jag satt och åt.

Mia Berggren drabbas av plötslig och oförklarlig minnesförlust. Hon minns varken familj eller vänner, har ingen aning om vem hon är. Hon genomgår omfattande undersökningar utan att läkarna hittar någon förklaring. Undan för undan tvingas hon återskapa sig själv utifrån andras förväntningar. Problemet är att hon inte gillar resultatet.

Kvinna utan minne är en roman om vad som händer med en människa när alla minnen försvinner.

SMAKBIT:
Mannen lutar sig fram över mig och kysser min kind. Jag stirrar på honom.
- Hej älskling, hej, säger han.
Jag är tyst.
Barnen står kvar bakom, vågar sig inte fram. Jag söker läkarens blick för stöd och hjälp. Hon andas djupt, klappar min axel och lämnar rummet. Erik sätter sig på hennes stol, lägger händerna på min bädd och ser mig i ögonen.
-De väntar på resultatet från datortomografin, säger han. De misstänker en blödning i hjärnan. Du ska se att allt kommer tillbaka.
Rösten är överdrivet manlig, som tillhör den en amerikansk filmstjärna som till varje pris måste dölja sin egentliga läggning. Jag kan omöjligt vara gift med en sådan röst. Han vinkar till sig barnen, vill att de kliver fram. Tonåringen ser skärrad ut. Som om allvaret i situationen tillfälligt konkurrerat ut hans försök att framstå som världsvan och uttråkad.


Författare: Petter Lidbeck
Språk: Svenska
Utgiven: 2018-09-18
ISBN: 9789164205896
Förlag: Piratförlaget
Antal sidor: 196
Vikt: 140 gram

ÖNSKAR ER ALLA EN HÄRLIG SÖNDAG !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar