tisdag 10 september 2019

BOKTIPS ! Spegeln i.......






Du kan köpa boken HÄR - HALLBERGS FÖRLAG eller hos ADLIBRIS

En bok jag verkligen ser fram mot att läsa när den ramlar ner i min brevlåda och efter det kommer en bokrecension att skrivas här.

Spegeln i rummet utanför
av Stina Nilsson Bassell

Året är 1673. En kvinna flyr för sitt liv. Elsas make och systerdotter har avrättats till följd av det brutala mord Elsa bevittnade. Utklädd till man sitter hon upp på hästryggen för att försöka undkomma mannen som förföljer henne.

Året är 2006. Efter att ha tröttnat på både sin makes och tonårsdotters svåra humör besöker Suset en äldre kvinna i den lilla byn på Norra Finnö.. Där kommer hon över en gammal skrivbok som tar henne bakåt i tiden, till år 1673.

Detta är en fiktiv berättelse inspirerad av en avrättning som skedde i Finnveden i Småland år 1673.



Lite grann om författaren: Stina Nilsson Bassell
Hej! Jag har skrivit länge i min hörna och som ni alla vet, ni som skriver (vilket innefattar alla, även minsta lilla matlista kan vara en dikt), är det svårt att få sin bok antagen på ett förlag. Det tog en evighet, kändes det som, men på den steniga stigen skrev jag så datorn skallrade. Det blev nätkurser och det blev två noveller i Tidningen Kulturen. Dikt i Alida bok och dikter i ETC. Jag skrev och nosade försiktigt, då och då. Ville något mer, så det var bara att fortsätta att kämpa. ”Kampen den går vidare, den har bara börjat”, en låttext smög sig in. Jo, var var jag, det liksom började fyllas i mitt huvud av min dotter som är 24 år nu och har flyttat hemifrån. Hon har alltid funnits där som ett härligt, för det mesta, avbrott, så jag har fått distans till det jag skrivit om just då.

Nu finns min underbara sambo vid min sida och har funnits där i 29 år. I toppar och dalar så har han stått där och hjälpt mig med böckernas omslag. Elva böcker har han fått slita sitt hår med, elva böcker som varje bok har sin historia. Är det inte så med allting? Allt har sin historia, alla har en möjlighet, alla har vi rätt att få vara här.

Idag sitter jag i mitt röda hus i Röda stan och skriver röda tankar, ibland blir de blå. Jag skriver för att jag älskar det. Dikter för att de beskriver en känsla, sagovärlden tilltalar mig med sin lite ”galenhet” och klokhet. Samtidigt. Och i romanens värld går jag in i Emma, Elsa och Tanja, smyger in lite av min verklighet, av min erfarenhet. Men en stor dos är fantasi. Hur fantastiskt, spännande är det inte att befinna sig i andra världar och låta tangenterna glöda? Och hur viktigt är det inte att belysa vissa ämnen? Det riktigt brinner i mig av längtan och lust över att få ur mig det. Och som förtidssjukpensionär sedan 2002 har det brinnande kunna släckas med jämna mellanrum. /Kram Stina

*******************************

Stina Nilsson Bassell föddes i Västervik 1963 men kom som trettonåring till Linköping. När hon läste journalistlinjen på Bona folkhögskola träffade hon sin nuvarande sambo, han som gjort omslagen till hennes böcker. Hon frilansade som radioreporter under ett tiotal år och ägnade sig sedan mer och mer åt det egna skrivandet. Har tidigare givit ut tre diktböcker ”Eldens aska”, ”Vattnets ådra” och ”Luftens sötma”, samt två sagoböcker: ”Sagan om smått och gott” och ”Sagan om häxan Märta – och om trollen och spöket”.

Hon har också medverkat i ”Over Yonder” (en diktsamling), ”Tjugoen röster” (blandade dikter och noveller), och ”Svensk poet 2011”(dikter). Romanen ”Andetag” var hennes debutroman, sedan gav hon ut romanen ”Eko av natt”. Nu kom hennes tredje roman ”I mjölnarens spår”.

Stina är medlem i Sveriges Författarförbund och har tilldelats arbetsstipendium från Sveriges författarfond. Hon sitter i sitt röda hus i Norrköping med sambo och en dotter och skriver. Hon har efter två hjärnblödningar för tjugofyra år sedan, då rollatorn gjorde sitt intåg, hamnat i sitt skrivhörn i Röda stan där fantasin har fått fritt spelrum.

Familjen har ett fadderbarn på Haiti och vill på så sätt försöka sträcka ut handen lite längre än till Östergötland och Sverige. Stina har många strängar på sin lyra och har sjungit i jazzband samt målat tavlor, en del av tidigare bokomslag är hennes egna tavlor.

I sina radioreportage var det personporträtt som fångade henne och det var också det reportagen i huvudsak handlade om. I sitt skrivande i dag har hon mycket nytta av det och likaså i hennes engagemang för de som har det svårt och behöver synas mer.

Stina har även arbetat som fritidsledare, inom äldreomsorgen och med psykiskt utvecklingsstörda. Hon har föreläst om Zimbabwe och södra Afrika, runt om i Sverige, och det var i Zimbabwe hennes radiointresse tog sin början. Sedan blev närradion i Linköping ett bra startskott med programmet Afromix. Där blandades musik med intervjuer. Efter ett tag blev Sveriges Radio hennes arbetsgivare och ämnena blev en mångfald.

*****************************
Bibliografi

Kärleken är en sekatör diktsamling 2019 Ekström & Garay

Sagan om häxan Märta sagobok ljudbok 2019 Swann Audio

Sagan om smått och gott sagobok ljudbok 2019 Swann Audio

Eko av natt roman ljudbok 2019 Swann Audio

Andetag roman ljudbok 2019 Swann Audio

Spegeln i rummet utanför roman 2018 Tallbergs Förlag

I mjölnarens spår roman ljudbok 2016 Word Audio Publishing

Mannen i rocken vuxensaga 2015 Ebes förlag

I mjölnarens spår roman 2015 Ebes förlag

Luftens sötma dikt 2014 BoD

Sagan om häxan Märta saga 2013 BoD

Eko av natt roman 2013 Bokförlaget K & R

Vattnets ådra dikt 2011 King Ink förlag

Andetag roman 2011 Bokförlaget K & R

Eldens aska dikt 2010 King Ink förlag

Sagan om smått och gott saga 2010 Bokförlaget K & R

Medverkat i Over Yonder diktsamling 2012
Medverkat i Tjugoen röster blandade dikter och noveller 2006
Medverkat i Svensk poet dikter 2011



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar