lördag 12 oktober 2019

Bokrecension "Spegeln i rummet utanför"




ETT STORT TACK TILL DIG STINA NILSSON BASSELL FÖR ATT JAG FICK LÄSA DEN HÄR BOKEN OCH FÅ LÄGGA TILL DEN HÄR BOKEN BLAND MINA BÖCKER SOM JAG INTE KOMMER ATT GLÖMMA !

Boken kan köpas hos bl a TALLBERGS BOKFÖRLAG och ADLIBRIS

Författare till den här boken är Stina Nilsson Bassell




HANDLING:
Året är 1673. En kvinna flyr för sitt liv. Elsas make och systerdotter har avrättats till följd av det brutala mord Elsa bevittnade. Utklädd till man sitter hon upp på hästryggen för att försöka undkomma mannen som förföljer henne.

Året är 2006. Efter att ha tröttnat på både sin makes och tonårsdotters svåra humör besöker Suset en äldre kvinna i den lilla byn på Norra Finnö. Där kommer hon över en gammal skrivbok som tar henne bakåt i tiden, till år 1673.

Detta är en fiktiv berättelse inspirerad av en avrättning som skedde i Finnveden i Småland år 1673.

MITT BETYG:
4+ /5

Stina Nilsson Bassell brinner för att berätta om orättvisor och att ge en röst till de som behöver en. I hennes fall har det blivit kvinnan.
Jag hade inte läst någon av Stina Nilsson Bassells böcker tidigare så den här boken var en ny läsupplevelse.

Det första jag tänkte när jag började att läsa boken var att författaren Stina Nilsson Bassell skrev innehållet på ett speciellt och vackert sätt som var måleriskt. Det fortsatte så genom hela boken och det var bra.

Hennes berättarkonst greppar tag i mig direkt med sitt alldeles egna sätt att skriva på och hennes historia som är dels från 1600-talet och dels i nutid som vävts samman på ett fint sätt.
Jag tycker extra mycket om den historiska delen av boken, men det kan bero på att jag gillar oftast böcker som har en historisk bakgrund.

Boken kanske inte är den mest lättlästa. Det gör dock inget för jag gillar det speciella sättet hon kan skriva boken på.
Böcker som greppar tag i läsaren och som målar upp scener framför ögonen medan man läser på ett tydligt sätt och på samma gång tar med mig som läsare i ett engagemang som den här boken gör gillar jag.
Hon berör verkligen kvinnans utsatthet i bokens 1600-talsdel där man verkligen får en inblick i hur det var att vara kvinna då. Då fanns inte respekt utan kvinnan var mer ett objekt och männens gud bevars ägodelar.

Jag tycker även bokomslagets layout är konstnärlig och lockar läsaren till sig att vilja öppna boken och läsa. Skapar nyfikenhet.

Boken rekommenderas varmt !

**************************************************************

Författare: Stina Nilsson Bassell
Språk: Svenska
Utgiven: 2018-09-07
Illustratör: Danielle Pamp
Formgivare: Marcus Tallberg-Freij
ISBN: 9789198423440
Förlag: Tallbergs Förlag
Upplaga: 1
Antal sidor: 361
Vikt: 540 gram

****************************************************************

OM FÖRFATTAREN:
Information hämtat från WIKIPEDIA
Stina Nilsson Bassell, född den 13 juni 1963 i Västervik, är en svensk författare. Hon är bosatt i Norrköping och har tidigare bott i Linköping. Hon blev medlem i Sveriges Författarförbund 2015. Hon debuterade 2010 med sagoboken Sagan om smått och gott.

Stina Nilsson Bassell är utbildad journalist och har främst arbetat som frilansande radiojournalist. Hon har även jobbat inom äldreomsorgen, som fritidsledare och lokalvårdare.

Motivering Region Östergötlands Honnörsstipendium 2015: ”Stina Nilsson Bassell tilldelas Region Östergötlands honnörsstipendium för sitt enastående författarskap som rymmer många av livets frågeställningar kring det personliga och det allmänmänskliga. Hennes inlevelseförmåga och erfarenheter som gestaltas i hennes skrivande gör hennes böcker till meningsskapande och till levande litteratur för läsaren.

Bibliografi
Kärleken är en sekatör Diktsamling 2019 Ekström & Garay
Ljudbok: Sagan om häxan Märta. Saga, 2019 Swann Audio
Ljudbok: Sagan om smått och gott. Saga, 2019 Swann Audio
Ljudbok: Eko av natt. Roman, 2019 Swann Audio
Ljudbok: Andetag. Roman, 2019 Swann Audio
Spegeln i rummet utanför Roman 2018 Tallbergs Förlag
Mannen i rocken. Vuxensaga 2015, Ebes förlag
Ljudbok, I mjölnarens spår. Roman, 2016 Word Audio Publishing
I mjölnarens spår. Roman 2015, Ebes förlag
Luftens sötma. Dikter 2014, BoD
Sagan om häxan Märta. Saga 2013, BoD
Eko av natt. Roman 2013, Bokförlaget K&R
Vattnets ådra. Dikter 2011, King Ink
Andetag. Roman 2011, Bokförlaget K&R
Eldens aska. Dikter 2010, King Ink
Sagan om smått och gott. Saga 2010, Bokförlaget K&R
Medverkat i: Over Yonder, diktsamling 2012, Svensk poet, dikter 2011, Tjugoen röster – blandade dikter och noveller 2006



















Skicka med e-postBlogThis!Dela på TwitterDela på FacebookDela på Pinterest
Etiketter: "Spegeln i rummet utanför", bokrecension, Tallbergs förlag

2 kommentarer:

  1. Tack så otroligt mycket! Vilken recension, och vilken lördag du gav mig. Ha det så bra!/Stina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack Stina för den här härliga läseupplevelsen ! Önskar dig en fin trevlig ny vecka ! /Marie

      Radera