söndag 16 februari 2014

Söndagens frestelser



Hoppas ni har det bra på er Söndag !





Varse god, ett alternativ om man vill pröva en vegetarisk lasagne.
Jag prövade den idag och den blev klart godkänd av mig.
Zucchinin och fetaosten gör rätten smakrik och fyllig tycker jag.

Jag valde ekologiska produkter i den mån det fanns i affären.

Ingredienser

 4
handle
  • 200 g färska lasagneplattor
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 msk olivolja
  • 500 g krossade tomater
  • 1 tsk strösocker
  • 1 zucchini (à 300 g)
  • 4 dl lättcrème fraiche
  • 150 g fetaost
  • 1 dl riven gratängost
  • salt och peppar

Till servering

  • 65 g rucola

Så här gör du

  1. Sätt ugnen på 225ºC.
  2. Skala och skiva eller hacka lök och vitlök. Fräs löken i oljan, tillsätt krossade tomater och socker. Låt det koka ihop 5-10 minuter.
  3. Skär zucchinin i grova bitar. Låt den koka med crème fraichen ca 5 minuter. Smaksätt med salt och peppar.
  4. Lägg lite av tomatsåsen i botten på en ugnssäker form. Varva plattorna med tomatsås, crème fraichesås och smulad feta. Spara lite av den vita såsen och bred över. Strö på osten.
  5. Sätt in mitt i ugnen ca 20 minuter.
  6. Servera lasagnen med rucola.

För alla

Glutenfri: använd glutenfria lasagneplattor.
Laktosfri: använd laktosfri crème fraiche och feta.
Mjölkproteinfri: byt ut crème fraichen mot sour supreme (innehåller soja). Uteslut fetan och gratängosten.
Äggfri: använd lasagneplattor utan ägg.



Efter den vegetariska lasagnen blev det en nyttig fruktsallad och några av frukterna var ekologiska.
Hittills har jag inte sett några ekologiska apelsiner och de tillhör citrusfrukter och är tyvärr mycket hårt besprutade. Så det skulle välkomnas att få se sådana ekologiska också. 


Tisdag hela veckan. Nej inte riktigt :) Men nog passar jag på att njuta av det goda fram till påsk.
 Mer säger jag inte :) :)


Ha det gott !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar