måndag 17 mars 2014

Matidéer




Våren som lite kom av sig. I morse låg ett tunt snötäcke ute och det kommer att blåsa upp till 11 m/s. Var ju ute i vanlig ordning i morse men var lite rädd för grenar som kunde blåsa ner och andra saker som kommer flygande i värsta fall.
 Än har jag inte planterat några vårblommor. Så ni får vänta lite på foton på dem.
Luktvioler står högt på min önskelista och även Lavendel.
Älskar verkligen sådant som sprider väldoft och känslor omkring sig.


Det där med matfrågan varje vecka tycker jag blir lite ansträngd ofta.
Idétorfta, kan man nog kalla det för eller brist på inspiration. :)
Så vill jag få det till att det är nyttigt också.
Även om jag inte jämt äter det allra nyttigaste så är idén att alltid ändå göra ett aktivt val av att ha något som är nyttigt i eller till maten.
Måste alltid finnas någon/några grönsaker till.

Kanske jag kan ge er lite inspiration om det behövs, för så här kommer mina två kommande
matdagar att se ut.

TISDAG

Linssoppa
http://www.hemmetsjournal.se/mat/Veckomatsedeln/Veckomeny-17-21-mars/

ONSDAG

Rispytt med chutneysås,
dock väljer jag bort kasslern och tar kycklingfile istället. Det går lika bra. Bättre med vitt kött än rött.
http://www.hemmetsjournal.se/mat/Rispytt-med-chutneysas/recept-12216


TORSDAG
En given rätt, pannkaka :):)


Ett mellanmål idag på nygräddade våfflor ska det få bli.i eftermiddag.
Jag gillar att sätta lite extratouch på dem genom att efter tycke och smak ha i lite kokos i smeten.
Minns nu inte var jag läste det tipset.
Tycker det blir jättegott. Väljer nästan alltid bort vispgrädde till dem utan jag väljer hellre lite färska bär uppe på dem istället.
Jag tycker helt enkelt inte om grädde.
Jag brukar mosa en banan, sätta till t ex blåbär, hallon, jordgubbar eller andra frukter allt efter vad jag längtar efter.

Ha det gott !!