fredag 22 augusti 2014

Bokmalen rapporterar.....vovve, matrecept, foton och skrivandets våndor

Fredag och helg igen
På menyn här hemma ska det bli citronlax med rosmarin. 
Varsegod recept lyder som nedan :)




1 tsksalt
1 krmsvartpeppar, nymald
1 mskolivolja
0,5 mskvetemjöl
2,5 dlmatlagningsgrädde
2 stvitlöksklyftor
0,5 stcitron, rivet skal och pressad saft
0,5 dlsvarta oliver
1 tskrosmarin, hackad och färsk eller torkad
500 glaxfilé, skinn- och benfri
1 sthönsbuljongtärning
1. Skär laxen i stora tärningar. Skala och hacka vitlöken.
2. Bryn laxen runt om i olja i en stekpanna. Salta och peppra.
3. Vispa ihop grädde, mjöl, smulad buljongtärning, rosmarin och citronsaft i en gryta.
4. Lägg i lax och vitlök. Låt allt sjuda ca 3 min. Strö över citronskal, oliver och ev färsk rosmarin. Servera med potatis och spenat.
RECEPT FRÅN 



Skrivarvrå, skrivarlya, skrivarstuga, huvudsaken man har hittat sitt hörn i sitt skrivande som ger lugn, harmoni och inspiration.

Det sägs att en av tre drömmer om att skriva en bok men gör det inte och främsta orsaken är rädslan att misslyckas.

I våndorna får man tänka, att jag duger - att jag gör så gott kan.




Det kanske blir lite mindre TV-tittande, kanske lite mindre städning (hmm...om det nu städas så mycket ;),
osv, osv....

Rädsla med skrivandet, att inte räcka till. Jag tror av det jag lärt mig, att det är bra att konkretisera rädslorna.
Försöka skriva ändå, trots rädslor eller att komma över dem.
Skriv om rädslorna, flödesskriv, titta på den. Hur ser den ut ?
De flesta som skriver drabbas av rädslor.


Det har blivit lite foton idag som jag visar här






Jag kan berätta att min lilla vovve har en riktig favoritplats (precis som sin matte) att sitta på. Det är ofta vi gör ett stopp utefter promenadvägen där det finns en örtträdgård med bänkar att sitta på. Där kan matte sitta och dofta blommorna och lyssna på humlornas surr och fiskmåsarnas skrik från vattnet. Medans min lilla älskliga fröken sitter och spejar från vår bänk på det som kan röra på sig.







Solen sken mellan varven jag fotade







TREVLIG HELG !