söndag 10 juli 2016

Italiensk mat....och baddräktsväder.....



Hej, här går det lite knackigt mellan uppdateringarna på bloggen. 
Så mycket härligt i vardagen så timmarna skulle få gärna vara fler.
Sommar, sommar, hinna njuta, går alldeles för fort. 
Nu vill jag stanna tiden lite och jag tror inte jag är ensam om den känslan.
Vi som inte gillar höstrusket, kylan, mörkret vill nog stanna upp här och nu.

Hade väntat mig en solig dag idag för att inviga min nya baddräkt idag
men det utlovas mulet och senare under dagen regn. Så tji fick jag....  :)
Ska jag bada så MÅSTE det vara VARMT :)
Hade jag inte köpt baddräkten kan jag nästan lova att 
vädergudarna hade placerat en sol här där jag är nu :)



Härligt att njuta av vackra trädgårdar, havet, grönskan under sommaren.
Få mumsa i sig jordgubbar, bär och annat läckert på sommaren.
Det finns så mycket nyttigt i dem så det är väl bäst att passa på att ge kroppen lite av det.



Så var det också mina älskade lavendlar som jag aldrig får nog av. 
Doftar ljuvligt och är så vackra att se på.

När vi ändå är inne på Lavendel som väl många förknippar med Provence m fl ställen i Frankrike och då är det inte långt till Italien.
 Jag gillar italiensk mat och Italien är ett rikt land på kultur för övrigt.

Det italienska köket kännetecknas av det enkla och de färska råvarorna som är av hög kvalitet.
Beroende på vilken landsdel man befinner sig i, är också olika vilka råvaror som är de mest framträdande i de olika delarna av landet.
Viner är ju också känt och uppskattat från Italien och likaså kaffet med olika varianter.



Så här kommer lunchen att se ut idag för mig. 

Efter lunchen så har jag nog samlat energi för att ge mig ut på nya äventyr. :)

Ingredienser:
3 st paprikor
4 st tomater, mogna
1 st rödlök
2 kvistar basilika
1 dl svarta oliver med kärnor
2 st vitlöksklyftor
10 msk olivolja
10 msk rödvinsvinäger
3 skivor dagsgammalt bondbröd
salt och peppar

Gör så här:
Skålla tomaterna och tvätta paprikan. 
Skär grönsakerna i grova bitar. 
Skiva löken tunt och finhacka vitlöken. 
Blanda paprika, tomater, oliver och lök med salt, peppar, vinäger och olja.
Kantskär brödet och tärna i centimeterstora bitar. 
Blanda brödet i salladen. Avsluta med grovt riven basilika som vänds ned strax före serveringen.

En härlig söndag till er !

Kram





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar