onsdag 7 september 2016

Fotografera i motljus


Nu har det varit soliga, värma dagar ett tag och visst blir man väl inspirerad av att alltid ha kameran med sig då. Eller vad säger ni ....   ?


Att använda motljusskydd eller inte........
Här ovan har jag motljusskyddet på och valt en vinkel där solens strålar kommer direkt på Stockrosen men själv står jag vriden in ett snäpp från sidan istället för rakt framifrån. 



Jag var ute härom kvällen och det blev lite olika motljusbilder som jag fotade.

Det är inte helt enkelt att fota i motljus.

Motljuset lyfter fram skuggor och strukturer som kan bli både bra och mindre bra.

Som tur är så kan man ju gå hem och radera på datorn de som inte blev bra. :)

Den här Stockrosen ovan som ser ut som om den är fotad inomhus med en ljus bakgrund, är i själva verket fotad ute på kvällen med ISO't på 400, 1/200 sek. f/6,3.

Solens strålar är inte helt enkla att klara av. Men man får testa sig fram och ibland lära sig av det.

Jag gillar den utmaningen. I vissa fall använder jag som sagt motljusskyddet men det är dock inte till någon hjälp när solens strålar kommer direkt framifrån in i objektivet. Däremot kan ett motljusskydd vara till hjälp om man har solen lite mer på sidan om.



Här har jag samma tid fotat en annan Stockros några centimeter ifrån de två ovan och istället fick jag denna mörkare bakgrund men fortfarande med kvällssolens strålar mot blomman. Bladen blev lite genomskinliga tack vare solen. Hade motljusskyddet på.
Även här använde jag mig av ISO 400.
1/400 sek. f/6,3
Den ljusen punkten bakom blomman i bakgrunden är störande men jag redigerade inte bort den. eftersom syftet var hur det är att fota i motljus och vad som kan hända med bilden.

Men man får vara medveten också om att när man fotar i motljus att då kan objektivet avslöja om de har några optiska svargheter eller kanske en dålig ytbehandling.
Då ljuset går in i linsen så kan det bli lite konstiga ringar som skapar reflexer.
Det sägs att man får det objektiv man betalar för i detta fall.

Man får helt enkelt testa objektivet efter man köpt det för att se om det motsvarar ens förväntningar.

Är man inte nöjd så kan man få lämna tillbaks det oftast, om man inte har satt några spår efter sig.

Om man t ex fotar med ett skyddsfilter på glaset till vardags, ett s k UV-filter, så bör man ta bort det medans man fotar i motljuset för det kan annars skapa extrareflexer genom att solens strålar ska tränga in genom ytterligare ett lager glas och det kan skapa oönskade ljusfenomen.

Konsten att fotografera är ett ständigt lärande precis som i allt i livet för övrigt.

ETT TIPS: Använd ett UV-filter. Det är enklare att köpa ett nytt UV-filter än om man får skador på objektivets glasyta.

Ha det trevligt mina bloggvänner och ut i den sköna hösten och fota :) !






















































4 kommentarer:

  1. Wow, så snyggt det blev, jag gillar den översta bäst, så vackert! Vad duktig du är, tack för en hel lektion i motljusfotografering! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Agnets för dina fina kommentar ! Jag blir så glad !

      Radera
  2. Så vackra bilder! Spännande att se och läsa om hur du har tänkt och gjort. Att fotografera är verkligen intressant och roligt! Du påminde mig om motljusskyddet, det använde jag ofta för flera år sedan, men sedan föll det i glömska, hur tänkte jag där?? Jag försöker för tillfället att lära mig litet mer genom en fotobokserie av Scott Kelby, men det är svårt att hinna med att både läsa böcker, recensera dem, fotografera och att läsa om fotografering på sin fritid ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anette för din fina kommentar ! Jag blir så glad !
      håller med dig om att dygnet skulle behöva ha fler timmar så att man hann med allt roligt :)

      Radera