söndag 9 oktober 2016

Söndagens smakbit


Andras smakbitar....HÄR

Min smakbit idag:



Utdrag ur bokens innehåll:
"Det är ovanligt kallt för att vara i slutet av februari. Ute regnar det. Inne regnar det.
En blandning av tårar och snöslask, som sätter sig i kläderna och får blodet att isa.
Och det här eviga grådiset.
Långa dagar utan att hon ser en skymt av solen. Det har hänt mer än en gång på sista tiden att Julie haft lust att dö. Strunta i allt, hoppa av tåget som bara rullar på och och återvänder till perrongen. Till den plats där hon lämnade Lulu.
Lust att släppa taget vad än ordspråket säger. Vad tjänar det till egentligen ?
Vad tjänar det till att fortsätta vänta på ett mirakel ? Vadå för mirakel förresten ?
-----------------------------

Beskrivning av boken:
Det vi inte visste var lycka är en roman för alla som älskade Anna Gavaldas "Tillsammans är man mindre ensam". En berättelse om hur bräckligt livet kan vara, fylld av ömhet, hopp och kärv humor.

Julie har sedan länge slutat tro på under. Hon sliter i kassan på stormarknaden och uppfostrar ensam sin lille son Lulu, som är det enda som ger hennes liv mening.

Men en särskilt dyster dag är det en kund som ler mot henne, där hon sitter och kämpar med gråten. Veckan därpå återkommer Paul, som den vänligen mannen heter, och bjuder ut henne på lunch. Julie har dåliga erfarenheter av män och är först skeptisk, men bestämmer sig sedan för att lita på honom och går med på att ses.

Trots att de är så olika och ålderskillnaden stor, finner de genast varandra. Och när Paul föreslår att hon och Lulu ska fly den grå vardagen och följa med honom till hans sommarhus i Bretagne, tackar hon efter viss tvekan ja. Det blir inledningen till en stark vänskap, och för Julie en ny tillvaro. Även Paul och hans son har haft en svår tid, men tillsammans upptäcker de att det även i den djupaste sorg kan finnas känslor av lycka.
















12 kommentarer:

  1. Tack för smakebiten, jag har inte läst något av denna författare

    SvaraRadera
  2. Den här fick jag med mig från bokmässan. Efter vad jag har sett så verkar den ha fått en hel del negativa recensioner, vilket egentligen bara gör mig mer nyfiken :)

    SvaraRadera
  3. låter intressant! tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  4. Denna vill jag läsa! Den verkar riktigt bra! Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  5. Den här boken har jag läst om, den verkar intressant! Jag såg att Monika sett att den fått negativa recensioner, så jag väntar på din så får jag se vad du tycker. Omslaget är väldigt fint. Hoppas du har en fin helg, trots regn (i alla fall här).

    SvaraRadera
  6. Gillade ju Anna Gavaldas bok, så den här kanske vore något för mig. ;)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Den här boken blir jag nyfiken på, jag gillar ju Gavaldas böcker. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Blir lite nyfiken på denna. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Gillar ju Anna Gavalda... Är den bra?

    SvaraRadera
  10. Kanske jag läst något av henne kanske inte. Hur som helst känner jag igen handlingen men misstänker den påminner mig om någon annan bok. Förstår att den är nyutkommen. Det finns så många intressanta och läsvärda böcker. Bara att välja och vraka.
    Ha det så gott! Maria

    SvaraRadera
  11. Denna står i hyllan hos mig också, jag fick den på Bokmässan. Och är den lik Gavalda låter det ju mycket intressant :) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera