söndag 1 april 2018

EN SMAKEBIT PÅ SÖNDAG ur en bok





och nu är det dags igen. 
Titta gärna in på länken ovan för att se vad andra ger för trevliga och intressanta smakebitar.

Längtan visar vägen : 365 texter för din inre hälsa
av Patricia Tudor-Sandahl

En smakbit:

Man blir lätt hemmablind

Vi småtjafsade vid frukost, min man och jag, och dagen fick en tråkig start. På eftermiddagen skulle vi ses hos en kollega som fyllde jämnt. Det första jag såg när jag kom till festen var min man, tjusig i sin bästa kostym, i samtal med några glada damer.
De skulle sett honom i morse, tänkte jag surt !
Som salt i såret passade en av dem på att tala om för mig vilken trevlig make jag har. 

Jag log ansträngt och tänkte att det inte skulle skada med lite mer charm där hemma !
Men sedan började jag tänka på hur "charmig" jag själv är då jag hasar in i köket i papiljotter och sliten morgonrock och stör honom med mitt prat då han vill läsa sin tidning i fred.
Eller somnar och snarkar framför långfilmen på tv en lördagskväll.

Det är rikedom att få leva så nära en annan, att man får lov att visa sitt osminkade jag. Om man inte ser upp blir man hemmablind. 
-------------------------------------------------------------

Mitt i livet rörde något vid mitt hjärta, gläntade på dörren till ett inre rum och väckte en kraft som jag hittills bara anat. I detta rum fanns hopp och förundran, mening, sammanhang och liv.
ur förordet

Patricia Tudor-Sandahl ger varje månad ett tema: hopp, mod, förundran, tro, självinsikt, mening, gemenskap, balans, stillhet, val, andlighet och livsglädje. Längtan visar vägen är en reflektionsbok för den inre hälsan med en kort text att läsa varje dag under ett år och en lite längre introduktion vid månadsskiftena.

Ur innehållet:
Låt andra gå före
Få genom att ge
Växa till sin uppgift
Håll dig kvar i verkligheten
Att mista en vän
Skjut inte upp
Att ta emot beröm
Vi speglas i varandra
Känslor smittar av sig
Vänskap ska vårdas
Se det väsentliga

Patricia Tudor-Sandahl är författare, psykolog och psykoterapeut, föreläsare och retreatledare. Hon har i många år medverkat i Sveriges Radio P1:s program Tankar för dagen.



13 kommentarer:

  1. Bra reflektion. Och så sann :)

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten. Självklart när man lever i ett förhållande tänker jag.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Jag blir nyfiken.

    SvaraRadera
  4. Hemmablind var et veldig godt ord. Jeg tror det er nettopp slik det er, og skal være. Man skal kunne slappe av helt hjemme. Men det kan være lurt å tenke på hvordan man selv opptrer overfor den en bor sammen med og kanskje av og til lage det koselig og romantisk hjemme og :-)
    Ha en riktig fin påskesøndag!

    SvaraRadera
  5. Låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Tack för smakebiten, den stämmer ganska bra.

    SvaraRadera
  7. Hon har skrivit många tänkvärda böcker genom åren, o oftast utan pekpinnar, för det är jag allergisk mot. Ha en fortsatt fin påsk!

    SvaraRadera
  8. Tack för en intressant smakbit.

    SvaraRadera
  9. jag har läst flera av hennes böcker dock icke denna. hon är en klok och erfaren kvinna. tack för påminnelse och smakebit!

    SvaraRadera
  10. Intressant, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Uvant, men herlig smakebit - takk :)

    SvaraRadera