måndag 27 augusti 2018

BOKRECENSION "RÄDDAREN AV FÖRLORADE TING"




Bokrecension "Räddaren av förlorade ting! av Ruth Hogan.

Boken kan köpas hos bl a ADLIBRIS

Bokförlaget Lind & Co har gett ut den mycket läsvärda boken.

Författare: Ruth Hogan
Språk: Svenska
Utgiven: 2018-05
Översättare: Fredrika Spindler
Formgivare: Emma Graves
ISBN: 9789177793267
Förlag: Lind Co
Antal sidor: 319

HANDLING:
Det här är Feelgood-romanen om kärlek och vänskap som gick från att vara en snackis till att bli en stor läsar- och försäljningssuccé i Storbritannien. En Sunday Times-bestseller och favorit i Richard och Judiths bokklubb.
En gång var Anthony Peardew en hyllad författare, men på ålderns höst vårdar han främst sin samling av förlorade ting: brottstycken
av andra människors liv. Det är saker som han under många, långa år har tagit hand om, för att gottgöra för ett löfte han en gång bröt.

När han inser att tiden håller på att springa ifrån honom lämnar han över sitt hus och alla dess omhändertagna, förlorade skatter till sin assistent Laura den enda person han litar på kan överta ansvaret att återförena dessa ting med deras rättmätiga ägare.

Men de förlorade tingens vårdares sista önskan visar sig ha oförutsägbara återverkningar, som i sin tur leder till en rad slumpmässiga och lyckosamma möten

De förlorade tingens väktare är en uppmärksammad debutroman med ett oförglömligt galleri av karaktärer, allt från unga flickor med superkrafter, stiliga trädgårdsmästare, irriterande spöken och en hel rad med oemotståndliga fyrfota vänner. Men framför allt är det en roman om vänskap, vänlighet och kärlek om livets ändlösa möjligheter.

BETYG:
4 / 5

SÅ HÄR TYCKTE JAG:
Jag blev direkt fångad av bokens vackra omslag och som verkligen lockar till att öppna boken och få upptäcka bokens innehåll och läsvärdhet. 

Det här är Ruth Hogans debutroman och efter att jag läst genom boken inser jag att jag ser fram mot att läsa fler böcker som hon kommer att skriva. 
Det här är en riktig fin, mjuk feelgoodroman som man kan luta sig tillbaka i fåtöljen och bara njuta av och må bra av. 

Den speglar även en oförutsägbarhet och gör den väldigt intressant att läsa. 
Språket som författarinnan använder sig av är lättsamt att läsa och det flyter på väldigt bra i språket genom hela boken.

Jag upplevde  boken stundtals som lite rörig och som jag stördes av ibland. Men helheten av boken ändå var att jag kan rekommendera den varmt att läsa den !












1 kommentar:

  1. Välkommen tillbaka efter sommaruppehållet! Hoppas att allt har varit till belåtenhet, och att du har läst många böcker!
    Kram Karin

    SvaraRadera