tisdag 28 maj 2019

BOKTIPS OCH KANTIGT



Den här veckan är jag med och tolkar Susannes trevliga fotoutmaning och ordet "Kantig".


Min favoritfärg är blått så jag tog chansen att få visa ett av mina fotoobjekt med blått i den här veckan.
Mitt älskade Köpenhamn med en butiksfasad i blått.

Den här veckan har Sanna bestämt temat "kantig" och som jag och andra ska tolka. 
Klicka gärna på länken här nedan för att komma till andras 
bidrag denna vecka Gems weekly photo challenge




BOKTIPS !

Boken kan köpas hos ADLIBRIS

Arv och miljö
av Vigdis Hjorth

En lysande bok om skuld och förlamande livslögner där sanningen avtäcks långsamt
MMMMM / Bäst just nu i M-magasin

När jag slår igen norska Vigdis Hjorths roman Arv och miljö är jag på samma gång utmattad och upprymd. Det är den sortens text som lämnar mig med känslan att det var precis så här den måste skrivas, med det här språket, i den här formen. // Och vilken skicklig författare hon är, Vigdis Hjorth!
Svenska Dagbladet

"Att ingen av er någon enda gång har frågat mig om min historia, har jag upplevt och upplever jag som en stor sorg."
Så skriver Berglijot i ett mail till sina systrar, efter det att en häftig diskussion om förskott på ett arv har blossat upp. De är fyra syskon, och föräldrarna har nu meddelat att de två yngsta döttrarna ska särbehandlas och få ärva mer.

Under bråket om arvet pulserar en långt mer smärtande nerv. Det handlar om vem som blev älskad och vem som blev utsatt i barndomen, om skuld, ansvar och rättvisa. Tvisten sätter igång en kraftfull och ohejdbar rörelse, där de hemligheter som präglat familjen måste avtäckas. Det är mer än tjugo år sedan Bergljot bröt med familjen, men nu kräver hon för första gången att bli lyssnad på. Det krävs mod för att orka hävda sin version av en stelnad familjehistoria. Men bara genom att berätta, och formulera även det som är outhärdligt smärtsamt att återvända till, kan man komma vidare.

Vigdis Hjorths intensiva och medryckande roman om en kvinnas kamp för att få äga sin egen berättelse och de svåra syskon- och föräldrarelationerna blev en sensation i Norge. Romanen har sålt i över 100 000 exemplar, översatts till en rad språk och nominerades även till Nordiska rådets litteraturpris.

'Arv och miljö' är en oavlåtligt engagerande roman, som inte går att glömma när man har läst den. Den kan beskrivas som en explosion, men en helt kontrollerad sådan. Den fortsätter att verka i läsaren, som alltid när en oavvislig och sönderslitande erfarenhet till slut blivit gestaltad.
Sydsvenskan

Dess starka emotionella sanningar griper tag direkt, redan innan familjehemlighetens konsekvenser rullas upp: jag viker tidigt hundöra efter hundöra för att markera insikter, rörelse, formuleringar.
Dagens Nyheter

Arv och miljö är en oerhört välskriven roman, en roman med en sorts taktil känsla - om en roman alls kan ha det. Själv har jag med blyerts skrivit bland annat så här i boken: måleriskt, talspråksflöde, febrighet, psykoanalys. För Vigdis Hjorth jobbar med rytm. Hon har kapitel som kan vara två rader, hon skriver som med pensel när hon fångar ett väder, en plats.
Kulturnytt i P1

Bästa bok jag läst på år och dar
Sandra Beijer


Ha en fortsatt bra vecka alla bloggare !


22 kommentarer:

  1. Kan bara hålla mig, boken var fantastiskt bra! Ha en fin tisdag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Paula för din trevliga kommentar ! Ha det gott !

      Radera
  2. Blå huset i Köbenhavn, så fint kantigt tolkad!
    Vigdis Hjort har jag läst förut, men inte denna, bara läst om den och vill minnas att hon besökte bokprogrammet Babel om den. Min tanke blev att det möjligen kan tolkas in som ordet kantig betyder om människor, då inte författaren med människorna hon skriver om.
    Vet inte om du tänkte det så?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar ! Nej, jag tänkte inte in boken i fotoutmaningen men skulle självklart även där kunna passa in. Du har så rätt.... :-)
      Ha det gott !

      Radera
  3. Vilken vacker blå husfasad med olika kantiga fönster och därtill en helt underbar kantig gammal dörr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar ! Ha det gott !

      Radera
  4. Wow vilket hus, så snyggt! Och dörren in är verkligen gigantisk. Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar ! Jag önskar dig också en fin helg !

      Radera
  5. Jag gillar också blått och färgen på den där fasaden är helt fantastisk! Jättefin tolkning av temat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helén för din trevliga och fina kommentar. Önskar dig en trevlig helg !

      Radera
  6. Haha, det allra bästa med din kantiga bild var att det gick upp ett ljus för mig: en dansk glasblåsare är (naturligtvis) en pustare! Härlig färg på huset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar. Jo det är helt riktigt. Danskan är klurig ibland.
      Önskar dig en fin helg !

      Radera
  7. Heisann, kan være enig med deg at blå er vakkert, særlig denne husfasaden, men min favorittfarve er det likevel ikke. Flott bidrag til ukas utmaning ;:OD)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar. Önskar dig en fin helg !

      Radera
  8. Måste ju in och kommentera kantiga bidraget också. Huset är visserligen kantigt men snyggt, och jag gillar också blått. Vi har för lite blåa hus, i Dalarna finns väl bara en färg, faluröd! Nej riktigt så illa är det inte...Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar. Jag skulle gärna se fler blå hus här i Sverige och i mitt närområde. Verkligen min favoritfärg :-)
      Önskar dig en fin helg !

      Radera
  9. En väldigt vacker bild från en fin Köpenhamnsmiljö. Köpenhamn är en stad jag också tycker mycket om och var där ett par dagar för två veckor sedan. Blått är även en favoritfärg hos mig. Och nyansen på det blå hus du har med här är så läcker. Ja, hela huset.
    Tack för boktipset. En bok jag inte hört talas om men den finns nu på min läselista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar. Blått är flott som man brukar säga :-) Hoppas du ska gilla boktipset.
      Önskar dig en fin helg !

      Radera
  10. Supert bilde !
    Eg likar også blått.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar .
      Önskar dig en fin helg !

      Radera
  11. Kantigt förvisso - och så vackert hus!

    SvaraRadera