lördag 13 juli 2019

BOKTIPS FRÅN EN SKOGSMULLE


"Fruntimmersveckan" börjar närma sig, dock är jag inte en av dom som har namnsdag.
Men så här kunde ett trevligt kaffebord se ut från förr i tiden. 
Det är ett gammalt foto som jag har från min mormors fotoalbum.

Äntligen så är vi inne i den eftertraktade tiden då blåbär och rönnbär m m börjar att mogna till sig. 
Jag prickade in rätta dagar att vara ute och plocka och lyckades parera regnskurarna.
På med rejäla skor, någonting att plocka bären i, ryggsäck med kaffetermos, dricka och så förstås vovven. 


Vad kan vara skönare än ute i guds fria natur som man brukar kalla det förr. Friheten, fågelkvitter, dofter, synintryck m m
Vad vi har det bra i Sverige som har en "allemansrätt" !

Jo, så klart att jag hann knappt komma innanför dörren efter blåbärsplockningen förrän kakformen fylldes på och så på med lite bär efteråt när kakan var klar.


Nu tror jag ska plocka fram något gott ur skåpet och njuta en stund av värmen idag som är innan regnet kommer. Det är hur kvavt som helst idag. Bryr mig inte om att tänka på kalorier idag 😁

*****************************************


Vi borde vara lyckliga : Ångestpodden
av Ida Höckerstrand, Sofie Hallberg

Lugnande livsråd från teamet bakom Ångestpodden!

Vi lever i ett av världens modernaste länder och möjligheterna beskrivs som oändliga. Ändå är vi inte lyckliga. Den psykiska ohälsan i Sverige ökar och depression, självmordstankar och ätstörningar tillhör vardagen för tusentals ungdomar. Dagens unga vuxna har kallats för ”Generation ångest” – hur kan det ha blivit så?

Ida Höckerstrand och Sofie Hallberg reflekterar här över de orosmoln som präglat samtalen med deras gäster i Ångestpodden – allt från kärlek och bekräftelsebehov till känslan av att vara en bluff och hur en hittar sig själv. Känslor som leder till ohälsa och som det måste pratas mer om. Inga snabba svar, utan känslor så som de kan vara. Fina eller fula, men mest på riktigt.


HA DET SKÖNT ALLA ! 



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar