söndag 15 september 2019

BOKTIPS ! "I mjölnarens spår"








Idag känner jag direkt att det blir en riktigt skön bokläsardag för regnet smattrar på rutorna här hemma redan. Tur jag har ett paket extra av kaffet stående i skafferiet. 😊
Idag kommer jag med, hoppas jag, en riktigt lockande bok att läsa.
Jag önskar att det fanns fler timmar på dygnet nu för det bara "kryllar" av läsvärda böcker.



Boken är utgiven av EBES FÖRLAG och du kan köpa boken hos bl a ADLIBRIS


I mjölnarens spår
av Stina Nilsson Bassell

Ett tragiskt kvinnoöde.

"I mjölnarens spår" är en historisk roman som handlar om ett kvinnoöde. Året är 1936 och i ett fönster tittar en förskrämd kvinna ut. Hon klamrar sig fast vid minnen om en lycklig tid, en tid när hon fortfarande kunde andas.

Emma Klasdotter, 22 år gifter sig med den dubbelt så gamla storbonden Niklas Nilsson. Året är 1895 och den olycka hon känner den dagen hon går till Havdellska gården blir bara värre och värre.

Vi befinner oss på en gård i Östergötland, utanför Åtvidaberg. Boken rör sig mellan lycka och olycka. En saknad av kärleken leker sig kvar mellan husen på Havdellska gården, men där finns ondskan i varje steg som pockar på uppmärksamhet.

Vart tog människan Emma vägen? Och varför har Niklas och senare sonen Axel ett hat mot Emma? Hur kunde Emmas far förkasta sin starka faderskärlek till henne?

Vi får följa en kvinnas tid när hon blommar ut och när hon redan som 22-åring falnar och dör. Där vistas vi i både mörker och ljus, ett mörker som mynnar ut i ett svagt, flämtande sken från fotogenlampan.

Önskar er alla en bra dag !




4 kommentarer:

  1. Tack för att la upp min gamla "synd"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den boken är värd att läsa - intressant !
      Önskar dig en ny fin vecka !

      Radera
  2. Toppen med bra boktips såhär på höstkanten! Den ska jag leta efter :)
    Ha en finfin vecka nu...
    Höstkram från ett blåsigt Öland och Titti

    SvaraRadera