fredag 13 september 2019

BOKTIPS ! SMAKBIT UR "SPEGELN I RUMMET UTANFÖR"







Medans det ryker från min kaffekopp och doftar varm kanelbulle tänkte jag idag bjuda på en liten smakbit ur boken "Spegeln i rummet utanför", skriven av Stina Nilsson Bassell.
Boken kan köpas hos TALLBERGS FÖRLAG samt hos andra sajter som t ex ADLIBRIS


Innehåll:

Året är 1673. En kvinna flyr för sitt liv. Elsas make och systerdotter har avrättats till följd av det brutala mord Elsa bevittnade. Utklädd till man sitter hon upp på hästryggen för att försöka undkomma mannen som förföljer henne.

Året är 2006. Efter att ha tröttnat på både sin makes och tonårsdotters svåra humör besöker Suset en äldre kvinna i den lilla byn på Norra Finnö. Där kommer hon över en gammal skrivbok som tar henne bakåt i tiden, till år 1673.

Detta är en fiktiv berättelse inspirerad av en avrättning som skedde i Finnveden i Småland år 1673.

Smakbit:

Kapitel 26, Kvinnorna 1673
De hade avslutat måltiden och lät elden piska hårt mot sina ansikten för att värmen snabbt skulle avlösa deras avdomnade kroppar. Sakta omgav de sig med värmen från eldstaden och från den hop av människor som kretsade runt dem. Den kyliga decembernatten hade kommit och likt en sovande björn hade den vaknat upp och omgett dem under deras färd.
Kylan hade krupit under deras kläder och filtar under de dagar de hade tvingats att vara ute.
När de till slut hade sett skylten dingla i mörkret med orden Bankebergs gästgiveri  kunde de  inte ens le. Deras stela kroppar hade inte lämnat något åt slumpen. Allt på kroppen var som en enda lång istapp. Och de ramlade in i värmen och skrålandet på värdshuset.
"Äntligen känner jag min kropp", log Maria som såg betydligt bättre ut än vad hon gjort under hela resan.
"Ja, men jag måste ut i kylan snarast", sade Elsa som hade blivit lite för mycket av sitt egentliga jag.
"Men varför?" frågade hon fast hon såg ut att veta, "jag menar att ni måste väl övernatta här och inte ge er ut på de farliga vägarna ikväll. Det är mörkt och för en kv....."
Maria avslutade inte meningen utan såg sig oroligt omkring då deras bord var placerat mitt i rummet...........

****************************

Hoppas ni blir nyfikna att läsa den här boken precis som jag är...


Ha det gott !

















8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack så jättemycket, kul att du gillade min bild ihop med din bok :-)
      Ha det gott !
      Vi hörs

      Radera
    2. Får jag "låna" din fina bild till insta?

      Radera
    3. Ja visst får du låna min bild till Insta. Du kan väl bara nämna mitt bloggnamn och min länk. :-)

      Radera
  2. jag har läst Basells lyrik och tyckt om.

    SvaraRadera