fredag 25 oktober 2019

HELGMAT





Inför helgen delar jag med mig av en för mig i min smak god maträtt. Jag gillar maträtter med lite "sting" i och gärna med lite sydländsk touch. över.
Tillagade den här maträtten för någon månad sedan men den tåls att lagas om igen och ätas av. 

Receptet kommer ursprungligen från ICA


4 port.
Ingredienser
4 kycklingfiléer
1 msk matfett
salt och peppar
3 dl fullkornsris
1/2 grönsaksbuljongtärning
1 påse saffran
Lite ekologiska russin (mitt eget val) i riset

Mandelyoghurt
10 torkade aprikoser
1/2 dl rostade mandelspån
2 dl turkisk yoghurt

Gör så här
Sätt ugnen på 150ºC.

Bryn kycklingfiléerna i matfett och krydda med salt och peppar. Lägg dem i en ugnssäker form och sätt in den mitt i ugnen. 
Stek kycklingfiléerna tills innertemperaturen är 70ºC, 15-20 minuter.

Koka riset enligt förpackningens anvisning, tillsammans med grönsaksbuljongtärning och saffran.

Yoghurt: Skär aprikoserna i bitar. 
Blanda aprikoserna och mandelspån med yoghurten.

Servera kycklingfiléerna med saffransris, mandelyoghurt, pitabröd och sallad.

Jag hade även i en gnutta Kardemumma i yoghurten och det blev jättegott.



TREVLIG HELG !








2 kommentarer:

  1. Det här låter jättegott! Det är sådana tips som på mandelyoghurten jag behöver så att jag kan variera maten. Jag tycker att jag fastnar i samma rätter hela tiden, men med olika såser och röror kan man ju variera smakerna väldigt mycket. Hoppas du mår bra? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tittade in :-) Alltid lika trevligt. Jag fastnar också i samma maträtter men ibland tar jag tag i det och försöker hitta nya, goda rätter som har ok innehåll. Det har varit lite dåligt med inlägg här på bloggen för orken har inte riktigt varit på topp. Kommer nog att låta den här bloggen få vila tills vidare och bara ha min WordPress-blogg med fototeman. https://www.mariesphotoscom.wordpress.com
      Ha det gott !
      KRAM

      Radera