lördag 30 juli 2016

På lätta vingar - matrecept




Idag utlovas sol och/eller växlande molnighet här och vinden, ja den finns nog alltid här. 
Nu hämtas massor av energi genom olika upplevelser och landskapet runt omkring med allt vad det innebär.





Matupplevelser är alltid välkommet och en blomkålspizza på bordet från Viktväktarna är inte fel.
Den är hur god som helst. Absolut ett bra val om man är pizzasugen.
Enkel att göra och klassas som en maträtt som tar lite längre tid, 40 min ca.
Jag tyckte det gick rätt snabbt att fixa ihop den ändå.


Varsegod här är receptet på den.

Ingredienser:

2 per. pizzabotten
0,5 blomkålshuvud
1 ägg  (jag hade i 2 ägg)
25 g riven oss 24%
1 msk fiberhusk
0,5 msk torkad oregano
0,5 msk torkad basilika

Tomatsås:
1 dl passerade tomater
0,5 - 0,75 tsk salt
0,5 - 1 tsk socker
1 krm svartpeppar
0,5 - 1 msk oregano

Toppning:
125 g champinjoner
0,5 förp rökt skinka
50 g riven ost 24%

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200 grader

2. Riv blomkålen fint på rivjärn eller i matberedare/mixer och blanda med ägg, riven ost, fiberhusk, oregano och basilika.
Platta ut degen med hjälp av en slev på bakpappersklädd plåt och förgrädda i ugn i ca 20 - 25 min.

3. Koka upp passerade tomaterna och krydda med salt, socker, svartpeppar och oregano.
Låt puttra på svag värme utan lock så att det reduceras ner och blir lite tjockare.

4. Ta ut pizzbotten ur ugnen och bred på tomatsås, lägg på skivade champinjoner och skinka.
Strö över ost och gratinera i ugn tills osten fått fin färg, ca 15 minuter.
Strö över ev mer oregano.

Låt er väl smaka !


På Citygross hemsida kan du hitta fler matrecept från Viktväktarna.
Klicka HÄR


Nu in i buskarna och leta fotoobjekt, kanske stranden lockar sen :)

Ha en skön dag !



3 kommentarer:

  1. Ännu en fantastisk bild, fjärilen på blomman är ju så skarp och fin. Och där kom receptet, tack för det, det skall jag också skriva ut :)

    SvaraRadera
  2. Att trängas på en fullsatt strand är inte heller min stil! Lite med avskilt och lugn och ro, känns bättre! Fina humlebilder!
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin för att du tittade in till mig. Det var trevligt att höra från dig. Hoppas du har det bra i ditt fina landskap.
      Ha det gott !
      Kram Marie

      Radera