fredag 26 maj 2017

Mumsigt bakrecept - Sockerbombning !





Hej goa bloggvänner !
Lite gott unnar man sig då och då och här har det varit sockerbombning i form av en suuupergod kaka som jag knappt kunde sluta att äta av :-)
Den går helt enkelt blixtsnabbt att laga. 


Rabarberkladdkaka med vit choklad, 8 portioner

100 g vit choklad
100 g smör
2 dl socker
2 ägg
2,5 dl vetemjöl
1,5 dl rabarber

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och bröa en springform på ca 20 cm i diameter.

2. Grovhacka den vita chokladen.

3. Smält smöret i en kastrull. Dra av från plattan och smält chokladen i smöret.

4. Vispa ner sockret och ett ägg i taget. Vispa till sist i mjölet.

5. Häll ner smeten i formen, strö över skivad rabarber över hela.

6. Grädda i 15-20 minuter.


MUMS.......

Ha det fortsatt bra alla !










3 kommentarer:

  1. Håller med, den är supergod! Jag gjorde den för första gången i onsdagskväll och den blev ännu godare till nästa dag när den varit i kylskåpet över natten! Att den sen är så lätt att göra är ju inte helt fel, men kanske blir det farligt för figuren...;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Agneta för att du tittade in på bakreceptet ! Visst är den för läcker och dessutom väldigt lätt att göra. Kul att du också har ätit den och gillade den. Men oj nog riktigt farlig för figuren. Men jag tror nog den här ändå kommer att gå i repris framöver vid tillfälle :-)
      Ha det skönt i värmen ! :-)

      Radera
  2. Tack för att du delar med dig av receptet, det ser så gott ut och jag gillar när det inte är allt för många moment och ingredienser. Den här måste jag prova att göra, våra rabarber är äntligen på gång nu :)
    Fint fotat dessutom! Jag gillar särskilt den översta bilden där fokus är på kakan. Du har verkligen fått till alla vinklar och linjer, och perfekt avstånd mellan fatet och koppen. Jag brukar själv få flytta om en hel del när jag fotar mat och bakverk för att det skall bli harmoni i bilden, som här hos dig.

    SvaraRadera