fredag 25 augusti 2017

Bokrecension "Ingen alls"



Varmt tack för recensionsexet Lind & Co !

Kan köpas hos bl a ADLIBRIS

Ingen alls

Författare: Lotta Thell
Språk: Svenska
Utgiven: 2017-05
ISBN: 9789174617962
Förlag: Lind Co
Antal sidor: 222

Eva går under många år hos terapeuten Anna, som hon också utvecklar en nära personlig relation till. Anna är en karismatisk person - uppmärksammad i media - en stark kvinna som uppger sig stå på de svagas sida, och som hela tiden funnits med Eva under de tuffa åren.
Anna adopterar Eva. Eva önskar sig en mor- och dotterliknande relation, och att hennes egen dotter, Mino, ska få en mormor. Men hon känner hela tiden att hon inte räcker till, att Anna förväntar sig mer och dikterar villkoren för deras umgänge. Någonstans förstår Eva att deras relation inte är okej, men hon har ingen annan.
Smärtsamt inser Eva gradvis att Anna inte alls är den hon saknat och längtat efter - varken trygghet eller villkorslös kärlek finns där. I stället växer bilden fram av en mycket manipulativ kvinna som spelar rollen av mamma och mormor när det passar henne, och som gång på gång tydliggör för Eva vilken uppoffring det är.
Än en gång är Eva fast i en destruktiv situation och det som plågar henne mest är vad hon utsätter Mino för.
Ingen alls är den sjätte delen i Lotta Thells uppmärksammade och populära romanserie som är baserad på hennes egna livserfarenheter.

Utdrag ur boken: 
- "Jag tycker människor är hemska." Eva sluter ögonen och skakar på huvudet, så tittar hon upp igen och fortsätter: "I alla fall så började jag fundera på varför han hade ringt till mig. Det är så typiskt, jag är så korkad att jag tror att det finns en bra anledning till att han inte tog hand om katten själv och såg till att den kom till veterinär. Jag ifrågasätter inte ens varför han ringer mig för polisen eller djurskyddet eller vem annan som helst ? Vi umgås ju inte ens ".
Ja, Eva varför tror du att han gjorde det ?" Terapeuten lutar sig framåt i fåtöljen och ser intresserat på henne". Eva drar efter andan och snorar igen. "
För då slipper han göra någonting själv, han slipper smutsa ner sina händer och han slipper ringa myndigheter och åka till veterinär och krångla. Det är så enkelt, ring Eva så fixar hon allting för hon kan inte låta någon annan lida".......

LOTTA THELL (f. 1967) är författare till en självbiografisk romansvit som fångat hundratusentals läsare med böckerna Utan en tanke, I skuggan av värmen, Bortom ljus och mörker, Kärleksbarn och För kärleks skull. I skuggan av värmen har filmatiserats med Malin Crépin och Joel Kinnaman i huvudrollerna. Ingen alls är en nyskriven, sjätte del som även kan läsas fristående.

Mitt betyg:
4/5

Så här tyckte jag om boken:
Jag har inte läst några av Lotta Thells tidigare böcker om EVA. Jag tycker man kommer in i handlingen snabbt och efter bara några sidor har man gripits och blivit engagerad i storyn. Eftersom jag inte läst om Eva i de tidigare böckerna så trodde jag först att det kunde bli svårt att komma in i handlingen och att förstå, men så var det inte alls.
Bokens innehåll kändes för mig väldigt verklig, för visst går det omkring massa manipulativa personer runt om oss och som ställer till elände. En skildring som är verklighetstrogen som jag tror, en hel del människor kan känna igen sig i tyvärr.
Det var inte svårt att sätta sig in i Evas relation och jag får en relativt klar bild över hur Eva är och har det. Förstår verkligen hur Annas sätt att vara som får Eva att må dåligt.
Textmässigt är boken lättläst. 
Boken är gripande och tar tag i mig direkt och det är en intressant bok rakt igenon. 
Jag tycker att boken skapade en del tankar över hur människor kan manipulera andra för sin egen vinnings skull och vad sådant beteende kan föra med sig för de som kommer i deras väg och liv. Och böcker som engagera gillar jag, som den här. 

En bok jag varmt kan rekommendera att läsa även om ni inte läst de tidigare böckerna om Eva.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar