måndag 8 juli 2019

BOKTIPS BLANDAT MED FOTOUTMANING




Hej ! Hoppas ni haft en bra vecka på alla sätt. Här har det varit ömsom regn och ömsom solsken.
Vid regn kan man passa på att läsa och att städa. Gissa vilket jag tyckte var roligast....) 😁

Ja ja, lika bra att jag avslöjar mig och min last, läsa och så en kopp kaffe med kaka bredvid mig.

Men eftersom jag åt en kaka också så hade jag ett fyrbent sällskap bredvid mig också 💓
Hon är väldigt sällskaplig av sig men hon blir än mer sällskaplig när jag äter någon kaka eller annat också. Det spelar liksom ingen roll vad jag äter.....😀


Idag är det ny vecka igen och det innebär att jag är med i den roliga fotoutmaningen
som Gems weekly photo challenge anordnar.
Den här veckan nr 27 är det ordet VISA som vi ska tolka på våra respektive sätt.
Titta gärna in på den länkade sida för att se hur andra bloggare tolkar ordet.


Varse goda här är min presentation av tolkningen av ordet VISA.


Tur det finns "gamla hederliga" kartor där de kan visa hur man ska åka för att hitta.


Den här jättesöta kossan kan visa upp att hon är är korrekt märkt enligt Jordbruksverket.


Även denna söting kan visa upp sig med sin märkning


Den här lilla söta geten vill visa sin sällskaplighet och som ni ser även den kan visa upp sig med sin märkning i öronen.


**************************************

Ny vecka och ett nytt BOKTIPS i fransk miljö och anda.


JULIETTE – KVINNAN SOM LÄSTE PÅ METRON 
AV CHRISTINE FÉRET-FLEURY

Varm och småknäpp biblioterapi i Parismiljö

Juliette tar metron vid samma tid varje dag. Linje 6. Hon älskar att iaktta de andra resenärerna som läser. Den gamla damen, samlaren av förstautgåvor, matematikstudenten, den unga kvinnan som börjar gråta på sida 247. 

Hon iakttar dem fascinerat och på något sätt ger de hennes förutsägbara och bleka tillvaro lite mer färg. Men en dag bestämmer sig Juliette för att kliva av två stationer för tidigt. När hon sedan tar vägen via en avsides gata upptäcker hon en bok inklämd i dörröppningen på en gammal rostig port. 

Hon kan inte låta bli att stanna till och i samma ögonblick tar hennes liv en oväntad vändning. En berättelse om kärleken till böcker, medmänsklighet och att hitta tillbaka till livsgnistan.

“En härlig saga med en gnutta galenskap, för alla läsare som vill stänga igen en bok med ett leende på läpparna”. LIRE


Ha en ny fin vecka !








20 kommentarer:

  1. Fina djur, men vad flugor.....
    Tack för boktipset=)
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar och jag får önska dig en bra vecka också !

      Radera
  2. Heisann, mange måter å vise seg fram på, både med og uten merkelapp ;:OD) Fin tolking!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar ! Ha det gott !

      Radera
  3. Spännande tolkning. Riktiga kartor tycker jag också om. Och i Trysillöt har jag varit på vägen till Harstena.
    Härliga bilder på korna och getterna. Och så fint de är märkta. Klart de vill visa upp sig.
    Tack även för boktipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar. Harstena skulle jag vilja till men har liksom aldrig blivit av.
      Ha det gott !

      Radera
  4. Undrar vilken frissa din första ko går hos, för sånt fint och lockigt rufs i pannan?!?! Men stora örhängen är ju väldigt inne, inte bara i ladugården.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar. Frissan som kossan har på den första bilden går inte av för hackor. En riktig "inneko" med stora örhängen även om den är ute :-) Undrar om jag också skulle pröva den frisören....? ;-)
      Ha det gott !

      Radera
  5. Kartor är bra att ha och något jag gillar att kolla på och gärna använder, trots alla moderna hjälpmedel. Jättefina djur har du hittat som gärna visar upp sig på bild, fast jag tycker synd om de stackars kossorna som är översållade med flugor.
    Önskar dig en härlig onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är nog inte så trevligt för de söta kossorna att behöva ha så mycket flugor på sig.
      Önskar dig en ny fin vecka !

      Radera
  6. Jag tittar också gärna på en riktig karta som nån kan visa vägen på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det bra med gamla hederliga kartor ibland :-)
      Ha en ny fin vecka !

      Radera
  7. Fina djurbilder du visar - men stackars kossa med så många flygor. Tyrislöt ligger inte så långt från Äspholm där vi har vårt sommarställe. Tack för boktips!
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så trevligt att behöva vara en söt ko och ha så mycket flugor på sig.
      Det är fint område där ute som du nämner.
      Önskar dig en ny fin vecka !

      Radera
  8. Hej, jag önskar man kunde byta ut de stora fula blafforna som de stackars djuren behöver finna sig i att visa upp! Annars är de så söta och gulliga, men dessa märken, fy!
    Kartan gillade jag också att du visade, vilket gytter av små ortsnamn överallt. Där behöver man nog en storskalig karta. Önskar dig en skön julihelg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag får lite "dålig smak i mun" när jag ser de gula "örhängena" i öronen på de söta kossorna. Usch !
      Önskar dig en ny fin vecka !

      Radera
  9. Det var många flugor i farten men så kan det vara för djuren under sommaren. Fina kor och fin get men plastskyltarna är för bedrövliga. Det borde finnas smidigare sätt att märka djuren.

    Visst är det härligt att läsa en bok en regnig dag och det går även bra en solig dag. :-) Men då utomhus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kossorna får utstå mycket för vår skull. Med vår moderna värld håller jag med om att det skulle finnas ett annat sätt att märka dom på.
      Önskar dig en ny fin vecka !

      Radera
  10. Kan inte påstå att örhängena är snygga, men söta djur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag gillar inte "örhängena" heller. Men söta är dom kossorna.
      Önskar dig en ny fin vecka !

      Radera