tisdag 9 juli 2019

BOKTIPS OCH BLOGGUTMANING




SARA MADELEINE BLOGGUTMANING I JULI som jag tänkte vara med i idag.
Titta gärna in på hennes trevliga bloggutmaning. Där kan du också se vad andra har bidraget med för svar till hennes frågor.
Idag är det den 9 Juli och följande fråga ställer Sara i sin utmaning:

Sommarmorgon eller sommarkväll, vad föredrar du?
Jag älskar tidiga varma sommarmorgnar när fåglarna kvittrar och att inta frukosten utomhus, precis som jag gjorde som barn ihop med mina föräldrar.
Men jag tror ändå att jag föredrar en varm skön sommarkväll med flera timmar med umgänge och något gott med mig ut i naturen eller till vattnet.
Minns mina sommarkvällar då jag och min vän njöt av att ro ut på sjön till någon närliggande ö och gå iland och vi hade en medhavd picnic. Vi hade pimpeln med oss och satt och fiskade från båten. Men det var dåligt med napp även om fisken "slog" ibland.  


Men vi hade nog inte riktig "tumme" med dom. Och förresten hade vi fått napp så hade "firrarna" ändå fått simma vidare i sin sjö.
Men det var inte huvudsaken att få napp utan det var mer för att det var spännande men också rogivande. 
Det var riktig sommar för mig. Vi slogs med myggor ibland men myggmedel var en bra uppfinning.  Det var lugnt och stilla på sjön och som enda ackompanjemang var fiskmåsarna som var på jakt efter kvällsmat. 


*******************************************

I böckernas värld finns det hur mycket som helst att gotta sig i och nu när det är sommar och många har semester och en bok kanske följer med till stranden eller till sommartorpet. 


Dagens boktips som jag fastnat för är.....


POSTE RESTANTE – ETT BREV TILL LOCMARIA 
AV LORRAINE FOUCHET

Kärlek och humor på saltstänkt ö i Bretagne

Italienska Chiara är 25 år och har alltid trott att hennes pappa dog i en olycka innan hon föddes. Men av en slump får hon reda på att hennes biologiska far bor på ön Groix i Bretagne.

Skakad av upptäckten ger hon sig iväg till ön för att leta upp honom och tar jobb som bygdens brevbärare för att diskret kunna utföra sina efterforskningar. Men det hela ser ut att bli svårare än hon trott när hon förstår att det finns två Tonnerrebröder, och att båda verkar ha träffat hennes mamma för 25 år sedan.

Det hon finner på ön under tiden är ett annorlunda sätt att leva och genuina människor som börjar kännas som vänner. För att inte tala om en viss korsikansk spökskrivare som hon träffade på båten över och inte kan sluta tänka på. Kanske kan Groix bjuda på betydligt mer än vad hon hade räknat med?

Lorraine Fouchet, alltid lika lyhörd och välvillig, ger liv åt karaktärer som man inte vill skiljas ifrån. FEMINA


Ha det gott !










6 kommentarer:

  1. Så fint att få ta del av dina tankar kring sommaren, och likt dig är jag verkligen sådan som gillar sommarmorgon. Det är något speciellt att få vakna tillsammans med naturen :). Jag heter Madeleine kanske jag ska säga, Sara är mitt mellannamn som jag la till när jag skapade bloggen då Madeleine var upptaget :D. Men kallas så klart för Madde, inte originellt smeknamn ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar och at du tittade in till mig.
      Visst är sommarmorgnar och natur något speciellt. Sommaren är härlig.
      Ha det gott !

      Radera
  2. tidiga morgnar är inte riktigt min grej...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar och visst vi är olika vi människor och tur är väl det :-) Vi njuter också av olika saker som det här med tidiga alternativt sena kvällar.
      Må så gott !

      Radera
  3. Böcker är verkligen livsviktiga. Inte bara på sommaren utan året om. Men just nu lyssnar jag på ett spännande radioprogram i serien Människor och tro. Om Gråkoltarna. Fascinerande.

    Tack för ditt besök på min sida!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar. Det kan vara ett intressant radioprogram. Tyvärr lyssnar jag inte på radio så mycket men borde bli bättre på det, för det finns mycket intressant där att ta till sig.
      Ha det gott !

      Radera