onsdag 22 oktober 2014

Mat och Mammas Nötkaka



Det är nästan så att jag kan känna doften igen av den här härliga skördegrytan. Låt er väl smaka om ni prövar den.

SKÖRDEGRYTA
Källa: ICA



Ingredienser

 6
handle
  • 300 g persiljerot eller palsternacka
  • 300 g morötter
  • 1 gul lök
  • 1 rödlök
  • 3 vitlöksklyftor
  • 1 vit eller lila blomkål (à ca 700 g)
  • 3 msk olivolja
  • 1 tsk salt
  • 1 krm svartpeppar
  • 1 burk hela tomater (à ca 400 g)
  • 2 lagerblad
  • 1 msk hackad färsk timjan
  • finrivet skal av 1 citron
  • 1 msk färskpressad citronjuice
  • 2 dl torrt vitt vin
  • 2 dl vatten

Så här gör du

  1. Skala och skär persiljerot eller palsternacka och morötter i skivor. 
  2. Skala, dela och strimla löken. Skala och krossa vitlöksklyftorna med sidan av kniven. 
  3. Ansa och dela blomkålen i mindre buketter.
  4. Fräs rotfrukter, lök och vitlök i oljan i en het gryta tills de mjuknat något, ca 10 minuter. Krydda med salt och peppar.
  5. Tillsätt burktomater, lagerblad, timjan, citronskal, citronjuice, vin och vatten. Låt småkoka under lock på medelvärme ca 30 minuter.

För alla

Fri från gluten, laktos, mjölkprotein och ägg.





















Jag är ju som bekant, ni som har följt min blogg länge, att jag är en älskare av goda bakverk. Så idag tänkte jag dela med mig av ett sådant igen. Den underbara nötkakan går i repris kan jag väl säga igen.

MAMMAS NÖTKAKA

2 ekologiska ägg
2 dl strösocker
100 g hasselnötter med skal
¾ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
¾ dl mjölk 3 % Glasyr:
1 ½ dl vispgrädde
100 g mörk kvalitetschoklad 70 %

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker poröst.
Mixa nötterna till pulver i hushållsmixer, eller mal i kvarn.
Blanda nötter, mjöl, bakpulver och vänd ner i äggsmeten.
Rör i mjölken.
Fyll smeten i smord och bröad sockerkaksform.
Baka i mitten av ugnen i cirka 40 minuter, prova med sticka för att se om kakan är färdig. Låt kakan svalna.
Koka upp grädden till glasyren och tag kastrullen från värmen.
Finhacka chokladen och rör ner i den varma grädden.
Toppa kakan med glasyr och garnera gärna med hackade, kanderade nötter.

På återhörande !