Visar inlägg med etikett hund. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett hund. Visa alla inlägg

lördag 1 oktober 2022

Fint sällskap, GLÄDJE

 

Välkommen höstiga oktober. Tänk nu är det bara drygt två och en halv månad kvar till jul. Vart har detta år tagit vägen… ? Fort har det gått.
Det blir nog att sätta sig att summera året i min bok senare.


Året fram till idag har varit fyllt av både stor sorg, svår smärta men också mycket glädje.
Det är väl det som kallas livet, eller hur ?


Här ovan sitter iaf GLÄDJEN som för några dagar kom hem hit. En trevlig liten kille i ett mindre format än jag haft tidigare. En rar Cavalier King Charles Spaniel.

Och just nu rullar en aktiveringskula dundrande över golvet med godisbitar i av Eddie. Han heter så. Knappt två år. En charmig, lydig, glad spelevink.

De kommande dagarna blir att besöka stora staden och inhandla lite saker till honom. Det blir på Arken zoo som har mycket att välja på och Eddie får förstås följa med in och prova sele, halsband, provsmaka godis m m.
Han gillar att åka bil och det är skönt.


Dimmiga morgnar men sol vissa dagar får man vara tacksam för under hösten. Jag skulle mer än gärna byta ut våra svenska temperaturer mot något varmare under den värsta tiden här på året. Jag är en vår- och sommarmänniska :-)

HA DET GOTT ALLA BLOGGARE !



torsdag 25 juli 2019

DAGENS AGENDA




Idag sköljer het värme in över oss på många ställen i landet och här väntas det 30 grader.
I mitt tycke alldeles för varmt numer för att jag ska trivas. Men vi är inte långt borta från höst och vinter och då sitter jag där och klagar över kylan och då önskar jag mig 30 grader värmt istället. Människan är märklig.....
Men jag gör väl som Buddhas citat här ovan. Och så lägger jag mig på rygg i skuggan i gröngräset (bland fästingarna) som vovven och så njuter vi iaf av att leva och att vi har det ändå rätt bra.



Må så gott alla bloggvänner i värmen !





onsdag 15 maj 2019

SMAKBIT FRÅN ETT BOKTIPS OCH TANKAR I SKYMNINGEN




Hej fina bloggare, hoppas ni har det bra. Nu har en dag till runnit iväg och jag sitter med min kaffemugg och det skymmer ute nu. Den skira grönskan lyser så fint trots skymningen.
TV'n får vara avstängd ett tag till ikväll. Skönt med lite tystnad. 
Min "lilla" pälskling har haft lite problem med att vilja gå på längre promenader och är väldigt seg i sitt gående. Hon har haft en urinvägsinfektion för ett tag sedan och jag misstänker att den har kommit tillbaka. Och i nästa vecka blir det tid för ett veterinärbesök.
Troligtvis en annan typ av antibiotika väntar.
Jag har dessutom upptäckt en juvertumör på henne men den har inte vuxit något än, pepparpeppar.....
Men håller varje vecka koll på den. 


💓💟Min goaste lilla flicka
Hon har varit så lugn och duktig hos veterinären, men säg den hund som inte vill vända tillbaka ut genom ytterdörren på kliniken.




Så kommer den utlovade smakbiten från boken nedan.



En liten smakbit ur boken Ett hemligt liv Verner von Heidenstam och Kate Bang
Av Martin Kylhammar

"Två nya lyxbilar. Under Grassmanns besök är vädret gråkallt , utan charm, men det blir snart ändring på den saken och februari är full av praktfulla dagar med strålande sol och frost. Skidföret är gott.
I mars åker de till Stockholm för att se Charlie Chaplins nya succéfilm 'Cirkus', där Chaplin naturligtvis ramlar in som ofrivillig clown i ett cirkustält, blir kär, men sviken och sedan åter lycklig i soluppgången.
Sen går de och tittar på nya dyra bilar. Det är dags att byta ut den blå Chevroleten. De funderar, återkommer till bilhandlarna flera gånger under våren innan de till slut bestämmer sig.
De köper två stycken: en cabriolet och en med plåttak, klara för leverans den 15 och 16 maj. Denna gång är det fråga om riktig lyx. De bestämmer sig nämligen för en gul Buick cabriolet och så den stora praktfulla, en Nash, som kostar mer än 300 000 kronor i dagens kronor. (Selma Lagerlöf skaffar sig för övrigt en likadan och av samma årsmodell.) Sammanlagt kostar vårens bilaffärer cirka en halv miljon. Kontant betalt.
"Du kan tro det ser något förmöget ut idag att se de två fina bilarna stå och blänka bredvid varandra häruppe på skuggsidan", skriver H  (22/6 1928).
Och första turen väcker förtjusning: "Nu ha vi för första gången, alltså Sandell och jag, åkt en tur med den finfina bilen. Sandell vara rörande i sin förtjusning och jag med. Jag satt bekvämt och var nöjd.
De spelar bridge med prinsen på Waldemarsudde innan de åker tillbaka hem efter den lyckade bilaffären.


Pssst......en dag inom den närmaste tiden ska ni få följa med mig timme för timme under en dag och vad jag då gör. 😊

MÅ SÅ GOTT !


lördag 15 oktober 2016

Höstigt



Än blommar det.....hoppas på det ett tag till...


En blomma fast på fyra tassar :)

Ha en härlig lördagskväll !

fredag 14 oktober 2016

söndag 7 augusti 2016

Den eviga matfrågan.....


Nu börjar det glesna på stränderna  med turister som lapar sol och barn som leker på sandstränderna.
 Många är det som legat på rygg och blivit bruna och njutit av en fin sommar.
Då kan ju behövas lite svalkande drycker och glass emellanåt då.


Strandkioskerna går nog som smör i solsken somriga, vackra dagar.

och det finns de som är lurviga på fyra tassar som också gillar ryggläge, iaf ibland :)


tror faktiskt att hon ligger och smygtittar när jag fotar henne :)

Vad ska vi äta idag......?
Så var det matfrågan som vanligt som ska lösas och idag ska det bli Viktväktarnas goda spätta.

Bild lånad från Citygross

 Detta matrecept ingår i ett av Citygross matkassar från Viktväktarna.

Ugnsbakad spätta med  chilisås


INGREDIENSER:
400 g potatis
300 g spätta
0,25-0,5 tsk salt
1 krm peppar
0,5 tsk flytande margarin
0,25 purjolök
0,5 röd paprika
1,25 dl matlagningsgrädde
4% 
1,5 msk chilisås het
0,25-0,5 tsk curry
0,25-0,5 tsk sambal oelek
0,25 romansallad

GÖR SÅ HÄR:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Skala och koka potatis i lättsaltat vatten.
3. Krydda sen med salt och peppar, rulla ihop och lägg i smord ugnsfast form. Strimla purjolök och hacka paprika
4. Blanda matlagningsgrädde, chilisås, curry och sambal och häll över fisken. Sätt in i ugn i ca 15-20 minuter.
5. Servera fisken med potatis och sallad. 

Tips!
Anpassa styrkan i smaken efter det ni gillar, mer chili eller mer curry, valet är ert! Smaka av innan ni slår såsen över fisken.

Ha en fortsatt fin söndag !




söndag 20 mars 2016

Naturen inpå knuten



Härlig söndag med 13 plusgrader.
Mycket uteliv idag så nu har jag en vovve som ligger rak lång på bara golvet och sover.



Här ovan har jag fångat några knipor som har hittat öppet vatten.
Tyvärr är bilden inte av den bästa kvalitet.



Min älskliga lilla vovve som är en Spaniel i sitt ursprung, har minsann en alltför bra nos när vi är ute och går.

När vi var ute vid slottsparken och gick så tänkte jag att jag skulle passera det fina orangeriet också. Invid är det en grön berså som man inte ser in i,
men min lilla jakthund började nosa intensivt en bit innan vi var framme och dum som jag var så förstod jag inte varför.
Jag tyckte det var så långsökt att det skulle stå några hjortar inne i just bersån.
Men visst gjorde de det. 
Min lilla var då så upphetsad av jaktens tjusning i koppel att hon hade jaktskall och låg som en rem i kopplet, grrr.......

Hjortar har vi gått om och inte är det någon hon missar. 
Då går jaktskallet och så 90 knutar i kopplet. 
Jag har diskuterat det där förut med henne hemma i lugn och ro
men hon tittar bara oförstående på mig och tycker jag bara pratar strunt. 
Hon tycker inte alls att det är något konstigt..... hrmm.....



Åååå......det luktar katt här matte......känn......
Nää...matte känner ingen lukt av det.
Bäst att gå tycker matte :)



Jo, något är det här....hmmm.....
Liten, söt och snäll men ack så envis kan vara :)



Nyfiken i en strut........



En härlig dag vid sjön idag och inne i vikarna är det fritt från is.
Nu bara lite tunn ishinna ute på sjön.





Jag gillar verkligen den vita varianten av krokus. 
Fast jag har mest sett lila och gula i år.





Invid strandkanterna är det nu fritt från is. 
Härligt vårtecken.



När vi är ute och går tittar jag gärna efter vackra dörrar, fönster och grindar.
Idag hittade jag den här grinden som gömde buxbom innanför sig.
Fint, eller hur...?



Här simmar några knipor till i det öppna vattnet.



En suddig bild men är det en trana ? 
Någon fågelkännare som kan klarlägga min fundering :) 

Nu ska jag ta mitt eftermiddagsfika utomhus och njuta av solen :)

Önskar er en fortsatt fin söndag !

Kram !



söndag 10 januari 2016

Lyckan i det lilla.....




Lyckan i det lilla

Igår kväll började jag att lyssna på en ljudbok med och av Ernst Kirchsteiger.
Ordkonstnären, inredaren och livsinpiratören har skrivit en tankeväckande bok som påminner oss om att se det vackra i vardagen och livet och hur vi kan hitta lyckan i det lilla.
Den kan jag verkligen rekommendera. Jag kunde knappt sluta att lyssna på boken igår kväll.

Mycket tänkvärt att reflektera över i livet och som man kan ta till sig av.

I morse jobbade plogbilen för högtryck efter snöandet igår kväll och i natt.


På den här parkbänken brukar vi sitta och njuta både morgon, middag och kväll när värmen kommit för att det är så fin utsikt över sjön och det är bara fågelkvitter runt om sig då.
Idag kändes det långt till att kunna sitta här och njuta.


Åt det andra hållet från bänken har man den här vyn. 
Den där badstegen ner i vattnet, näää... inget för mig.


Här ligger lillan och myser medans matte sitter vid TVn.
Hon är rätt nöjd att få ligga i soffan och softa när det är kallt ute.

Nu ska det lagas lite mat och efter alla helger
så står det alltid frukt framme på bordet i tanke på allt godis
som ätits under jul och nyår.




Önskar er en riktigt skön söndag !

Kram !

måndag 7 december 2015

Lillan hemma igen



Lillan är hemma igen. 
Hon skulle föda valpar hade vi hoppats på, uppfödaren och jag.
De små valparna skulle komma lagom till lucia.
Men därav blev intet.
Vovven lurade oss alla. 
Flera tecken tycktes stämma in men ändå inte. 
Uppfödaren kunde inte känna någon valp och bröstvårtorna var oförändrade m m
Ett ultraljud konstaterade som uppfödaren anade att det inte fanns en endaste liten där inne. 



Så nu får lillan fira jul hemma istället. 
Mysigt och trevligt att få ha henne hemma då.


HA EN BRA MÅNDAG !


lördag 26 september 2015






Lördagstema - Citat #10

26 september



 Ingen är värd att kalla sig min vän om den inte älskar min hund !



måndag 17 augusti 2015

Sensommaren som är här......



En skön helg med mest sol och värme. 
Hoppas ni kära läsare också haft det.
Som ni ser så hann korsordet komma fram också bland andra bestyr.
Satt mig i trädgårdsstolen och njöt av solen men det blåste rätt starkt i lördags. 
Så det blev att krypa in i lä där solen fanns med sitt korsord.






Det är en liten älskling som njuter lika mycket som jag själv av lantluft.
Hon låg där vid mina fötter medans matte roade sig med sitt korsord. 





Nu när vi haft så skönt väder så laddar vi bryggaren varje morgon med gott 
morgonkaffe och så ut med den i friska, värma luften och njuta av livet.
Fast den där kanelbullen som ni ser på bilden ovan, är förstås inte till 
morgonkaffet utan kan nog tänkas
försvinna ner i magen under en eftermiddag ihop med vänner. :)




Mums.....   :)




I en skogsglänta lyste dessa blåklockor så färgglatt i kvällssolen.




I många blomnamn finns både poesi och vardag.
Tänk på alla blomnamn som liknar "något".
Som t ex borste, bröd, boll
och bräcka, fibbla, klint.









I helgen såg vi många som var ut i skogen och gick med näsan ner i marken. :)








Lite sensommarkänsla fick jag allt när jag såg dessa små stickiga tistlar med lite dun omkring sig som ett minne från "fornstora" dagar = tidigare i somras.




Solen hade vi med oss båda dagarna.
Det var skönt.




Längtans blommor.
Ja alla har vi våra särskilda favoriter.
Mina brukar oftast vara blå i färgen men också gå åt det rosa eller cerisa nyanserna. 



Stockrosorna blommar länge.
Den kan bli ända upp till tre meter hög. Den är urgammal som trädgårdsblomma.
Den kom till europeiska trädgårdar före 1500-talet. 




Det sägs att den kommer från Kina




Stockrosen och dess när släkting, läkemalvan, är gamla läkeväxter som användes flitigt förr.
De nämns t o m så långt tillbaka som 1300-talet. Detta har de funnit med hjälp av gamla recept.
De användes bl a till sårläka, dysenteri, lindrande brännsår
men framför allt till hostmedicin.
Dess rot användes ända in på 1900-talet då den kokades i vin eller i honungsvatten.
Då användes den mot bröstont, lungsjukdomar och invärtes sår.

Det rekommenderades att man skulle gnida pannan med en stockrosblomma - det skulle hjälpa mot huvudvärk.


En dikt som följer i tanke på skördemånaden vi är inne i.

"Jag ville gå mellan rågen
som vajar för vinden
med långa ax
jag vill ligga i gräset och blicka mot himlen
som djupblå sig välver"
- okänd -


Önskar er en fortsatt bra måndag !